کرم ساقه خوار پوسیدگی ساقه برنج را تا 3 برابر افزایش می دهد

شیوع بیماری پوسیدگی 2 تا 3 بار در مزارعی که مورد حمله کرم ساقه خوار قرار می گیرند، نسبت به مزارع دیگر بیشتر گزارش می شود.
به گزارش ایانا نتیجه بررسی ها نشان داده است پوسیدگی ساقه بعد از حمله کرم ساقه خوار و حشراتی که در ساقه زخم ایجاد می کنند، شدت بیشتری خواهد داشت. پوسیدگی ساقه برنج یا Sclerotium oryzae از بیماریهای قارچی مهم برنج است که در غالب مناطق برنجکاری اتفاق می افتد و در حال حاضر در کشور، در اکثر مناطق گیلان پراکنده است. این بیماری در حرارت 28 درجه سانتیگراد و بارانهای شدید فعالیت زیادی داشته و می تواند خسارت قابل توجهی به ارقام حساس وارد کند. کاهش محصول در اثر بیماری از 10 تا 50 درصد متغیر است. تحقیقات نشان می دهد که اگر پتاس به همراه ازت و فسفر مصرف شود، سطح بیماری را پایین نگه می دارد اما فسفر و ازت به تنهایی باعث افزایش بیماری می شود.پوسیدگی ساقه در ارقامی از برنج که بطور طبیعی در اثر خوابیدن (ورس) آسیب می بینند، خسارت بیشتری وارد می آورد.
این بیماری بعد از اواسط مرحله پنجه زنی در مزرعه مشاهده می شود که ابتدا به صورت لکه های کوچک تیره در بخش خارجی غلاف برگ، نزدیک به سطح آب ایجاد می شود.حمله قارچ به ساقه ها و تراکم آن با رسیدن گیاه افزایش می یابد و بیشترین شدت آن در زمان برداشت است. در موارد شدت بیماری گیاه مورد حمله ضعیف شده و روی زمین می افتد و دانه ها نیز کاملا شفاف و پر نمی شود و پودری شدن آنها را می توان مشاهده کرد. در موارد حاد، مرگ ریشه ها بوجود می آید و بدین ترتیب خسارت کلی به محصول وارد می شود.
برای کنترل پوسیدگی ساقه برنج سوزاندن بقایای برنج آلوده توصیه شده است، زهکشی زمین و خشک کردن مزرعه تا حدی که زمین ترک بردارد و سپس انجام آبیاری در بسیاری از موارد در کاهش اثر بیماری موثر بوده است اگر چه به افزایش محصول کمک نمی کند.

نظرات 6 + ارسال نظر
سعید رمضان زاده پنج‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1384 ساعت 12:44 ب.ظ

من دانشجوی زیست سلولی دانشگاه تهران هستم می خواستم اگر امکان دارد درباره این رشته نیز مطالبی را ارائه کنید. ممنوم میشم

سارا پنج‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1384 ساعت 05:04 ب.ظ

ba salam mataleb mesle hamishe khoob va mofid va jaleb mibashad

رضا جمعه 6 خرداد‌ماه سال 1384 ساعت 11:27 ب.ظ http://shahri.blogfa.com

با سلام و ضمن آرزوی موفقیت برای شما لینک وبلاگ شما را در زیست شناسی گناباد گذاشتم شما هم اگر مایل بودید لینک را خواهید گذاشت.

یه دوست شنبه 7 خرداد‌ماه سال 1384 ساعت 03:51 ب.ظ

جالبه برو نشریه رو بگیر خیلی بهت حال دادن دوستات
تا تونستن تیکه انداختن بهت
مواظب خودت باش خیلی می خوان خالتو بگیرن

منم کشاورز پنج‌شنبه 23 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 10:15 ب.ظ http://gandom.coo.ir

با سلام و خسته نباشید.

دوست عزیز امیدورام به کارتون ادامه بدید.
در صورت تمایل به تبادل لینک یا لوگو پس از قرار دادن (لینک یا لوگوی ما ) با بنده تماس گرفته تا من نیز این کار را انجام دهم .

به ما سر بزنید و نظر بدهید.

موفق و موید باشید .

FruitJuiceMaster پنج‌شنبه 16 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 11:19 ق.ظ http://www.fruitjuice.blogfa.com

سلام دوستان عزیز
مطالب علمی و خوبی ارائه داده اید.
من به وبلاگ شما لینک دادم و از مطالب شما هم استفاده کردم.
موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد